Esitelmäkutsu Suomen filosofisen yhdistyksen vuosikollokvioon 2022

Suomen filosofinen yhdistys ry järjestää 13–14.1.2022 Oulun yliopistossa kollokvion

Menneisyys. Tulevaisuus. Filosofia.

Suhteemme menneeseen ja tulevaan on kaikkea muuta kuin selvä. Menneisyys ja tulevaisuus eivät enää ja vielä ole olemassa, mutta silti menneisyys vaikuttaa meihin, ja me vaikutamme tulevaisuuteen. Yleisesti ajatellaan, että menneisyyttä voidaan tutkia. Miten se on mahdollista, jos menneisyyttä ei enää ole? Vainosa menneisyyttä koskevasta tiedosta kirjoitetaan historiaksi. Miksi?

Tulevaisuutta voidaan toisaalta ennakoida. Erityisesti tieteet usein nojaavat menneiden havaintojen perusteella muodostetuille malleille, joista johdetaan tulevaisuutta koskevia ennusteita. Voimme nykyisillä toimillamme tehdä tulevien ihmisyksilöiden elämän sietämättömäksi, tai jopa mahdottomaksi. Kuitenkin tulevaisuus suuressa mittakaavassa on meille hämärän peitossa ja havainnoinnin ulottumattomissa. Miten filosofia liittyy tulevaisuutta koskevaan ymmärrykseemme?

Pyydämme halukkaita esitelmöijiä lähettämään otsikon, abstraktin (300 sanaa) ja 3-5 asiasanaa osoitteeseen jani.sinokki@gmail.com 15.9.2021 mennessä. Ilmoitus hyväksymisestä lähetetään 1.10.2021 mennessä.

Esitelmien kesto on 25 minuuttia + 10 minuuttia keskustelua. Mahdolliset kielet: suomi, ruotsi ja englanti.

Kollokvion yhteydessä järjestetään kansainvälinen työpaja historianfilosofian tilasta ja tulevaisuudesta.

Mahdollisia aiheita ei rajata etukäteen, mutta esitelmien kytkös kollokvion otsikosta ilmi käyvään teemaan tulee käydä ilmi abstraktista.

Järjestelytoimikunta

• Jouni-Matti Kuukkanen (chair)
  • Katariina Holma
  • Eero Kaila